ДОСЛІДЖЕННЯ ЕСТЕТИЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ТАРИ ГОРІЛЬЧАНИХ ВИРОБІВ
Сучасне матеріалознавство та товарознавство: теорія, практика, освіта :: МАРКЕТИНГОВІ АСПЕКТИ ТОВАРОЗНАВСТВА
Страница 1 из 1
ДОСЛІДЖЕННЯ ЕСТЕТИЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ТАРИ ГОРІЛЬЧАНИХ ВИРОБІВ
Кухтіна Н. М., к.х.н., доц.
ХТЕІ КНТЕУ, м. Харків
ДОСЛІДЖЕННЯ ЕСТЕТИЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ТАРИ ГОРІЛЬЧАНИХ ВИРОБІВ
Горілку в Україні розливають близько 100 лікеро-горілчаних заводів. Але великими виробниками можна назвати лише близько десятка ЛГЗ. Решта – дрібні заводи, що працюють у межах області або кількох районів. При цьому лідери ринку тіснять локальних гравців по всіх фронтах. Хоча в останні роки виробництво горілчаних виробів в Україні скорочується, конкуренція на ринку цих товарів залишається високою.
В умовах насиченості українського ринку горілчаними виробами вітчизняного та іноземного походження велике значення для вибору споживача грає естетичне сприйняття зовнішнього вигляду товару.
Актуальність використання технологій брендингу на горілчаному ринку України проаналізовано в роботі [1].
Сучасна яскрава упаковка виконує роль мовчазного продавця. Поряд з графічним зображенням, яке приваблює покупця і дає йому необхідні відомості про товар, форма пляшки повинна бути сучасною, ергономічною, лаконічною і виразною.
Оцінка естетичних властивостей тари горілчаних виробів розглядається як виявлення її ступеня відповідності запитам людей. Пляшки горілчаних виробів отримують естетичну цінність в тій мері, в якій вони здатні відобразити у почутті споживача загальну суспільну цінність товару. При естетичній оцінці тари необхідно розкрити її технічну досконалість, функціональність, зручність користування. Потім необхідно встановити ступінь виразності у формі цих корисних властивостей, тобто відповідність предметно-чуттєвої форми її цілісному змісту. Далі слід поєднати оцінку суспільної користі з її виразністю у формі.
Особливість естетичної оцінки полягає в тому, що вона проводиться при безпосередньому сприйнятті виробу. Така оцінка можлива, так як людина має достатній практичний досвід, який встановлює зовнішні ознаки форми, властиві виробам різного ступеня досконалості та розставляє їх умовно в цілісний ряд.
На сьогодні виділяють чотири групи естетичних властивостей: інформаційна виразність форми, раціональність форми, цілісність композиції, досконалість виробничого виконання і стабільність товарного вигляду. Кожна група включає ряд властивостей, котрі мають підпорядковане відношення до групи і розкривають особливості окремих естетичних сторін товару [2].
Інформаційна виразність – властивість продукції інформувати, повідомляти за допомогою форми, кольору, рисунка та інших факторів про свою оригінальність та відповідність стилю і моді.
Раціональність форми – характеризує відповідність форми виробу його призначенню, свідчить про зручність форми у даному рішенні і як вона виражає зміст продукції, взаємодіє з предметним середовищем.
Композиційна цілісність означає взаємозв’язок важливих елементів товару, створює єдність образу за кольором,формою, оформленням, враховує масштаб, пропорційність, тектоніку, кольорову гаму, узгодженість з іншими виробами та оточуючими предметами.
Досконалість виробничого виконання і стабільність товарного вигляду продукції залежить від конкретних умов виробництва та специфікації експлуатації й визначається:
- чистотою виконання та з’єднань окремих елементів;
- відсутністю видимих дефектів виготовлення та обробки поверхні;
- забезпеченням елементів форми поверхні при зовнішньому впливі, процесі використання виробу за призначенням;
- чіткістю і образністю виконання товарних і маркувальних знаків.
В роботі досліджувались естетичні властивості тари горілчаних виробів торгових марок: «Істина», «Зелёная марка», «РRIME», «Хортиця», «Немирівська», «Мороша», «Цельсій», «Наша Марка», «MEDOFF», «МЪРНАЯ».
Для проведення оцінки естетичних властивостей тари горілчаних виробів була обрана комплексна методика тому, що вона проводиться у випадку, коли необхідно оцінити показники окремих груп естетичних властивостей, а потім висловити узагальнену думку про естетичний рівень виробу в цілому, та охоплює найважливіші групи естетичних властивостей. По кожному показнику естетичних властивостей приймалася максимальна оцінка за п’яти бальною шкалою.
Результати оцінювання наведені у таблиці. На діаграмі представлена сумарна бальна оцінка досліджених зразків.
За підсумком оцінювання виводили середньоарифметичну оцінку по всім показникам. Оцінка «відмінно» ставиться зразку, який отримав сумарну оцінку від 4,8 до 5 балів; оцінку «добре» – від 4,0 до 4,7; і оцінку «задовільно» від 3,0 до 3,9 відповідно; «незадовільно» – нижче 3,0 балів.
Таблиця 1 – Бальна оцінка естетичних властивостей тари горілчаних виробів
№
з/п Естетична властивість Торгова марка
Істина Зелёна марка Рrime Хортиця Неми-рівська Мороша Цельсій Наша марка Mеdoff Мърная
11. Художньо- образна виразність 5 4 4 4 3 5 3 4 4 5
12. Оригінальність форми 4 3 4 4 5 5 4 3 4 5
3. Відповідність ергономічним вимогам 5 5 4 4 5 4 4 5 4 4
4. Пластичність 4 3 3 4 4 5 4 3 4 5
5. Упорядкова-ність елементів 4 3 4 5 4 5 4 4 5 5
6. Чіткість фірмових знаків 4 4 4 5 3 5 4 4 4 5
Рисунок 1 – Сумарна бальна оцінка естетичних властивостей тари горілчаних виробів
Умовні позначення:
№ 1 ТМ «Істина», № 2 ТМ «Зелёная марка», № 3 ТМ «РRIME», № 4 ТМ «Хортиця», № 5 ТМ «Немирівська», № 6 ТМ «Мороша», № 7 ТМ «Цельсій», № 8 ТМ «Наша Марка», № 9 ТМ «MEDOFF», № 10 ТМ «МЪРНАЯ».
«Відмінно» отримали зразки №6 ТМ «Мороша» і № 10 ТМ «Мърная»; зразки №1 ТМ «Істина», №4 ТМ «Хортиця», № 5 ТМ «Немирівська», № 9 ТМ «MEDOFF» – оцінку «добре»; зразки № 2 ТМ «Зелёная марка», № 3 ТМ «PRIME», № 7 ТМ «Цельсій», № 8 ТМ «Наша Марка» – «задовільно».
Список використаних джерел: 1.Федорченко А. В. Актуальність використання технологій брендингу на горілчаному ринку України / А. В. Федорчннко, І. К. Ярошенко // Маркетинг в Україні. – 2005. – №1. – С. 26-31. 2.
Черняк Л.В., Яценко Ю.М. Естетика товарів та дизайн: Навч. посіб. – К.: Київ. Нац. Торг.-екон. ун-т, 2006. – 228 с.
ХТЕІ КНТЕУ, м. Харків
ДОСЛІДЖЕННЯ ЕСТЕТИЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ТАРИ ГОРІЛЬЧАНИХ ВИРОБІВ
Горілку в Україні розливають близько 100 лікеро-горілчаних заводів. Але великими виробниками можна назвати лише близько десятка ЛГЗ. Решта – дрібні заводи, що працюють у межах області або кількох районів. При цьому лідери ринку тіснять локальних гравців по всіх фронтах. Хоча в останні роки виробництво горілчаних виробів в Україні скорочується, конкуренція на ринку цих товарів залишається високою.
В умовах насиченості українського ринку горілчаними виробами вітчизняного та іноземного походження велике значення для вибору споживача грає естетичне сприйняття зовнішнього вигляду товару.
Актуальність використання технологій брендингу на горілчаному ринку України проаналізовано в роботі [1].
Сучасна яскрава упаковка виконує роль мовчазного продавця. Поряд з графічним зображенням, яке приваблює покупця і дає йому необхідні відомості про товар, форма пляшки повинна бути сучасною, ергономічною, лаконічною і виразною.
Оцінка естетичних властивостей тари горілчаних виробів розглядається як виявлення її ступеня відповідності запитам людей. Пляшки горілчаних виробів отримують естетичну цінність в тій мері, в якій вони здатні відобразити у почутті споживача загальну суспільну цінність товару. При естетичній оцінці тари необхідно розкрити її технічну досконалість, функціональність, зручність користування. Потім необхідно встановити ступінь виразності у формі цих корисних властивостей, тобто відповідність предметно-чуттєвої форми її цілісному змісту. Далі слід поєднати оцінку суспільної користі з її виразністю у формі.
Особливість естетичної оцінки полягає в тому, що вона проводиться при безпосередньому сприйнятті виробу. Така оцінка можлива, так як людина має достатній практичний досвід, який встановлює зовнішні ознаки форми, властиві виробам різного ступеня досконалості та розставляє їх умовно в цілісний ряд.
На сьогодні виділяють чотири групи естетичних властивостей: інформаційна виразність форми, раціональність форми, цілісність композиції, досконалість виробничого виконання і стабільність товарного вигляду. Кожна група включає ряд властивостей, котрі мають підпорядковане відношення до групи і розкривають особливості окремих естетичних сторін товару [2].
Інформаційна виразність – властивість продукції інформувати, повідомляти за допомогою форми, кольору, рисунка та інших факторів про свою оригінальність та відповідність стилю і моді.
Раціональність форми – характеризує відповідність форми виробу його призначенню, свідчить про зручність форми у даному рішенні і як вона виражає зміст продукції, взаємодіє з предметним середовищем.
Композиційна цілісність означає взаємозв’язок важливих елементів товару, створює єдність образу за кольором,формою, оформленням, враховує масштаб, пропорційність, тектоніку, кольорову гаму, узгодженість з іншими виробами та оточуючими предметами.
Досконалість виробничого виконання і стабільність товарного вигляду продукції залежить від конкретних умов виробництва та специфікації експлуатації й визначається:
- чистотою виконання та з’єднань окремих елементів;
- відсутністю видимих дефектів виготовлення та обробки поверхні;
- забезпеченням елементів форми поверхні при зовнішньому впливі, процесі використання виробу за призначенням;
- чіткістю і образністю виконання товарних і маркувальних знаків.
В роботі досліджувались естетичні властивості тари горілчаних виробів торгових марок: «Істина», «Зелёная марка», «РRIME», «Хортиця», «Немирівська», «Мороша», «Цельсій», «Наша Марка», «MEDOFF», «МЪРНАЯ».
Для проведення оцінки естетичних властивостей тари горілчаних виробів була обрана комплексна методика тому, що вона проводиться у випадку, коли необхідно оцінити показники окремих груп естетичних властивостей, а потім висловити узагальнену думку про естетичний рівень виробу в цілому, та охоплює найважливіші групи естетичних властивостей. По кожному показнику естетичних властивостей приймалася максимальна оцінка за п’яти бальною шкалою.
Результати оцінювання наведені у таблиці. На діаграмі представлена сумарна бальна оцінка досліджених зразків.
За підсумком оцінювання виводили середньоарифметичну оцінку по всім показникам. Оцінка «відмінно» ставиться зразку, який отримав сумарну оцінку від 4,8 до 5 балів; оцінку «добре» – від 4,0 до 4,7; і оцінку «задовільно» від 3,0 до 3,9 відповідно; «незадовільно» – нижче 3,0 балів.
Таблиця 1 – Бальна оцінка естетичних властивостей тари горілчаних виробів
№
з/п Естетична властивість Торгова марка
Істина Зелёна марка Рrime Хортиця Неми-рівська Мороша Цельсій Наша марка Mеdoff Мърная
11. Художньо- образна виразність 5 4 4 4 3 5 3 4 4 5
12. Оригінальність форми 4 3 4 4 5 5 4 3 4 5
3. Відповідність ергономічним вимогам 5 5 4 4 5 4 4 5 4 4
4. Пластичність 4 3 3 4 4 5 4 3 4 5
5. Упорядкова-ність елементів 4 3 4 5 4 5 4 4 5 5
6. Чіткість фірмових знаків 4 4 4 5 3 5 4 4 4 5
Рисунок 1 – Сумарна бальна оцінка естетичних властивостей тари горілчаних виробів
Умовні позначення:
№ 1 ТМ «Істина», № 2 ТМ «Зелёная марка», № 3 ТМ «РRIME», № 4 ТМ «Хортиця», № 5 ТМ «Немирівська», № 6 ТМ «Мороша», № 7 ТМ «Цельсій», № 8 ТМ «Наша Марка», № 9 ТМ «MEDOFF», № 10 ТМ «МЪРНАЯ».
«Відмінно» отримали зразки №6 ТМ «Мороша» і № 10 ТМ «Мърная»; зразки №1 ТМ «Істина», №4 ТМ «Хортиця», № 5 ТМ «Немирівська», № 9 ТМ «MEDOFF» – оцінку «добре»; зразки № 2 ТМ «Зелёная марка», № 3 ТМ «PRIME», № 7 ТМ «Цельсій», № 8 ТМ «Наша Марка» – «задовільно».
Список використаних джерел: 1.Федорченко А. В. Актуальність використання технологій брендингу на горілчаному ринку України / А. В. Федорчннко, І. К. Ярошенко // Маркетинг в Україні. – 2005. – №1. – С. 26-31. 2.
Черняк Л.В., Яценко Ю.М. Естетика товарів та дизайн: Навч. посіб. – К.: Київ. Нац. Торг.-екон. ун-т, 2006. – 228 с.
Похожие темы
» ОЦІНКА СПОЖИВНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ БУЛОЧНИХ ВИРОБІВ ПАРОКОНВЕКЦІЙНИМ МЕТОДОМ
» ДОСЛІДЖЕННЯ СПОЖИВНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ КОМПАКТНИХ ЛЮМІНЕСЦЕТНИХ ЛАМП У ПРОЦЕСІ ЇХ СТРОКУ СЛУЖБИ
» ДОСЛІДЖЕННЯ АТМОСФЕРОСТІЙКОСТІ СКЛАДІВ ПОКРИТТІВ ДЛЯ ЗАХИСТУ ВИРОБІВ ІЗ БЕТОНУ
» ДОСЛІДЖЕННЯ ЯКОСТІ ПАНЧІШНО-ШКАРПЕТКОВИХ ВИРОБІВ, ЯКІ РЕАЛІЗУЮТЬСЯ НА СПОЖИВЧОМУ РИНКУ М. ХАРКІВ
» ДОСЛІДЖЕННЯ СТРУКТУРНО-МЕХАНІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ВАРЕНИХ КОВБАСНИХ ВИРОБІВ, ЗБАГАЧЕНИХ НА СПОЛУКИ КАЛЬЦІЮ
» ДОСЛІДЖЕННЯ СПОЖИВНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ КОМПАКТНИХ ЛЮМІНЕСЦЕТНИХ ЛАМП У ПРОЦЕСІ ЇХ СТРОКУ СЛУЖБИ
» ДОСЛІДЖЕННЯ АТМОСФЕРОСТІЙКОСТІ СКЛАДІВ ПОКРИТТІВ ДЛЯ ЗАХИСТУ ВИРОБІВ ІЗ БЕТОНУ
» ДОСЛІДЖЕННЯ ЯКОСТІ ПАНЧІШНО-ШКАРПЕТКОВИХ ВИРОБІВ, ЯКІ РЕАЛІЗУЮТЬСЯ НА СПОЖИВЧОМУ РИНКУ М. ХАРКІВ
» ДОСЛІДЖЕННЯ СТРУКТУРНО-МЕХАНІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ВАРЕНИХ КОВБАСНИХ ВИРОБІВ, ЗБАГАЧЕНИХ НА СПОЛУКИ КАЛЬЦІЮ
Сучасне матеріалознавство та товарознавство: теорія, практика, освіта :: МАРКЕТИНГОВІ АСПЕКТИ ТОВАРОЗНАВСТВА
Страница 1 из 1
Права доступа к этому форуму:
Вы не можете отвечать на сообщения
|
|