Сучасне матеріалознавство та товарознавство: теорія, практика, освіта
Вы хотите отреагировать на этот пост ? Создайте аккаунт всего в несколько кликов или войдите на форум.

ДОСЛІДЖЕННЯ ЕСТЕТИЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ТАРИ ГОРІЛЬЧАНИХ ВИРОБІВ

Перейти вниз

ДОСЛІДЖЕННЯ ЕСТЕТИЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ТАРИ ГОРІЛЬЧАНИХ ВИРОБІВ Empty ДОСЛІДЖЕННЯ ЕСТЕТИЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ТАРИ ГОРІЛЬЧАНИХ ВИРОБІВ

Сообщение автор Admin Вт Фев 25 2014, 19:51

Кухтіна Н. М., к.х.н., доц.
ХТЕІ КНТЕУ, м. Харків


ДОСЛІДЖЕННЯ ЕСТЕТИЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ТАРИ ГОРІЛЬЧАНИХ ВИРОБІВ

Горілку в Україні розливають близько 100 лікеро-горілчаних заводів. Але великими виробниками можна назвати лише близько десятка ЛГЗ. Решта – дрібні заводи, що працюють у межах області або кількох районів. При цьому лідери ринку тіснять локальних гравців по всіх фронтах. Хоча в останні роки виробництво горілчаних виробів в Україні скорочується, конкуренція на ринку цих товарів залишається високою.
В умовах насиченості українського ринку горілчаними виробами вітчизняного та іноземного походження велике значення для вибору споживача грає естетичне сприйняття зовнішнього вигляду товару.
Актуальність використання технологій брендингу на горілчаному ринку України проаналізовано в роботі [1].
Сучасна яскрава упаковка виконує роль мовчазного продавця. Поряд з графічним зображенням, яке приваблює покупця і дає йому необхідні відомості про товар, форма пляшки повинна бути сучасною, ергономічною, лаконічною і виразною.
Оцінка естетичних властивостей тари горілчаних виробів розглядається як виявлення її ступеня відповідності запитам людей. Пляшки горілчаних виробів отримують естетичну цінність в тій мері, в якій вони здатні відобразити у почутті споживача загальну суспільну цінність товару. При естетичній оцінці тари необхідно розкрити її технічну досконалість, функціональність, зручність користування. Потім необхідно встановити ступінь виразності у формі цих корисних властивостей, тобто відповідність предметно-чуттєвої форми її цілісному змісту. Далі слід поєднати оцінку суспільної користі з її виразністю у формі.
Особливість естетичної оцінки полягає в тому, що вона проводиться при безпосередньому сприйнятті виробу. Така оцінка можлива, так як людина має достатній практичний досвід, який встановлює зовнішні ознаки форми, властиві виробам різного ступеня досконалості та розставляє їх умовно в цілісний ряд.
На сьогодні виділяють чотири групи естетичних властивостей: інформаційна виразність форми, раціональність форми, цілісність композиції, досконалість виробничого виконання і стабільність товарного вигляду. Кожна група включає ряд властивостей, котрі мають підпорядковане відношення до групи і розкривають особливості окремих естетичних сторін товару [2].
Інформаційна виразність – властивість продукції інформувати, повідомляти за допомогою форми, кольору, рисунка та інших факторів про свою оригінальність та відповідність стилю і моді.
Раціональність форми – характеризує відповідність форми виробу його призначенню, свідчить про зручність форми у даному рішенні і як вона виражає зміст продукції, взаємодіє з предметним середовищем.
Композиційна цілісність означає взаємозв’язок важливих елементів товару, створює єдність образу за кольором,формою, оформленням, враховує масштаб, пропорційність, тектоніку, кольорову гаму, узгодженість з іншими виробами та оточуючими предметами.
Досконалість виробничого виконання і стабільність товарного вигляду продукції залежить від конкретних умов виробництва та специфікації експлуатації й визначається:
- чистотою виконання та з’єднань окремих елементів;
- відсутністю видимих дефектів виготовлення та обробки поверхні;
- забезпеченням елементів форми поверхні при зовнішньому впливі, процесі використання виробу за призначенням;
- чіткістю і образністю виконання товарних і маркувальних знаків.
В роботі досліджувались естетичні властивості тари горілчаних виробів торгових марок: «Істина», «Зелёная марка», «РRIME», «Хортиця», «Немирівська», «Мороша», «Цельсій», «Наша Марка», «MEDOFF», «МЪРНАЯ».
Для проведення оцінки естетичних властивостей тари горілчаних виробів була обрана комплексна методика тому, що вона проводиться у випадку, коли необхідно оцінити показники окремих груп естетичних властивостей, а потім висловити узагальнену думку про естетичний рівень виробу в цілому, та охоплює найважливіші групи естетичних властивостей. По кожному показнику естетичних властивостей приймалася максимальна оцінка за п’яти бальною шкалою.
Результати оцінювання наведені у таблиці. На діаграмі представлена сумарна бальна оцінка досліджених зразків.
За підсумком оцінювання виводили середньоарифметичну оцінку по всім показникам. Оцінка «відмінно» ставиться зразку, який отримав сумарну оцінку від 4,8 до 5 балів; оцінку «добре» – від 4,0 до 4,7; і оцінку «задовільно» від 3,0 до 3,9 відповідно; «незадовільно» – нижче 3,0 балів.
Таблиця 1 – Бальна оцінка естетичних властивостей тари горілчаних виробів


з/п Естетична властивість Торгова марка
Істина Зелёна марка Рrime Хортиця Неми-рівська Мороша Цельсій Наша марка Mеdoff Мърная
11. Художньо- образна виразність 5 4 4 4 3 5 3 4 4 5
12. Оригінальність форми 4 3 4 4 5 5 4 3 4 5
3. Відповідність ергономічним вимогам 5 5 4 4 5 4 4 5 4 4
4. Пластичність 4 3 3 4 4 5 4 3 4 5
5. Упорядкова-ність елементів 4 3 4 5 4 5 4 4 5 5
6. Чіткість фірмових знаків 4 4 4 5 3 5 4 4 4 5



Рисунок 1 – Сумарна бальна оцінка естетичних властивостей тари горілчаних виробів

Умовні позначення:
№ 1 ТМ «Істина», № 2 ТМ «Зелёная марка», № 3 ТМ «РRIME», № 4 ТМ «Хортиця», № 5 ТМ «Немирівська», № 6 ТМ «Мороша», № 7 ТМ «Цельсій», № 8 ТМ «Наша Марка», № 9 ТМ «MEDOFF», № 10 ТМ «МЪРНАЯ».

«Відмінно» отримали зразки №6 ТМ «Мороша» і № 10 ТМ «Мърная»; зразки №1 ТМ «Істина», №4 ТМ «Хортиця», № 5 ТМ «Немирівська», № 9 ТМ «MEDOFF» – оцінку «добре»; зразки № 2 ТМ «Зелёная марка», № 3 ТМ «PRIME», № 7 ТМ «Цельсій», № 8 ТМ «Наша Марка» – «задовільно».

Список використаних джерел: 1.Федорченко А. В. Актуальність використання технологій брендингу на горілчаному ринку України / А. В. Федорчннко, І. К. Ярошенко // Маркетинг в Україні. – 2005. – №1. – С. 26-31. 2.
Черняк Л.В., Яценко Ю.М. Естетика товарів та дизайн: Навч. посіб. – К.: Київ. Нац. Торг.-екон. ун-т, 2006. – 228 с.
Admin
Admin
Admin

Сообщения : 129
Дата регистрации : 2014-02-25

https://materialtovarzn.forum2x2.ru

Вернуться к началу Перейти вниз

Вернуться к началу


 
Права доступа к этому форуму:
Вы не можете отвечать на сообщения